Het schrijven van je kernwaarden is een ontdekkingsreis naar je eigen grond. Ik kan je helpen om jouw eigen kernwaarden of die van je bedrijf te identificeren en te omschrijven. Bedenk maar eens hoe doelgericht je kunt zijn als je weet waar je vandaan komt en waar je naartoe wilt.

Kernwaarden van je organisatie zijn een fundament

Alles komt vanuit je kern. Vanuit de kern van jou als persoon en vanuit de organisatie. Kernwaarden zijn de reden van je bestaan en liggen ten grondslag aan alles wat je doet. Het is intrinsiek aanwezig.

Kernwaarden formuleren

Door helder te formuleren waar je voor staat kunnen mensen met vergelijkbare of dezelfde kernwaarden aansluiten. Dat versterkt je kracht als organisatie exponentieel.

Door de kernwaarden van jouw organisatie goed te formuleren en uit te dragen kun je je impact vergroten. Jouw organisatie staat voor principes die onwrikbaar zijn, je hebt een missie om goed werk te doen en jouw visie is onderdeel van een mooiere wereld.

Geef betekenis aan wat je doet

Jouw organisatie draagt graag bij aan een betere wereld. In sociaal of ecologisch opzicht en misschien zelfs wel allebei. Je steekt liever je energie en tijd in werk waarmee je ook waarde kunt toevoegen. Het is tijd voor een economie waarin betekenis hebben weer een centrale plek mag hebben.

Persoonlijk identificeren met de organisatie

Kernwaarden mag je uitdragen. Dat doe je altijd omdat het onderdeel is van je identiteit. Maar door ze expliciet te maken kunnen alle stakeholders zich identificeren met jouw betekenisbijdrage. Daardoor verbinden ze zich aan jouw merk of organisatie.

Ontdekkingsreis naar de basis

Laat je het echte gezicht van de organisatie zien aan iedereen die betrokken is. Daarom is het waardevol om te inventariseren wat je al hebt en waar je wellicht nog een gezicht aan moet geven.

Vaak zie ik dat klanten hun basiswaarden verwarren met hun eigen ideale plaatje (imago) of een blinde vlek hebben voor hun sterkste waarden omdat ze zó vanzelfsprekend zijn. Daarom vraagt het formuleren van kernwaarden een goede kennismaking en een inventarisatie bij klanten en medewerkers.

Zodra de kern woorden heeft gekregen is het aan te raden direct de volgende stap te nemen, namelijk het formuleren van marketing boodschappen. Maar daarvoor moet je wel eerst bij de kern zijn.

Samen aan de slag